AVNEY YESOD

עיצוב גינות עם אבן ועץ – תכנון והקמת הגינה  ויצירת פינות חמד 


בבית פרטי או בדירה בבניין מגורים, הגינה הפרטית שלכם היא ה-מקום המושלם ביותר לצאת וליהנות מאוויר צח ומאווירה רגועה, לארח חברים ומשפחה, לקרוא ספר או לשחק עם הילדים. גינה מטופחת ומסודרת תשדרג את איכות חייכם ובמקביל גם תעלה את ערך הנכס שלכם. אולם בכדי להגשים את חלומכם, יש צורך בתכנון מוקדם ומושכל שיוכל לייעל את תהליכי העבודה ולחסוך הוצאות פתאומיות מיותרות.
בשוק קיימות אינספור אפשרויות שיהפכו את הגינה שלכם למקום בילוי אידיאלי: מערכות השקיה חכמות, מערכות תאורה שובות עין שיאפשרו שהייה ממושכת בחוץ, גם לאחר רדת החשיכה, פינות ישיבה מגוונות לבילוי ולאירוח ופתרונות מתקדמים נוספים שיעניקו לכם חוויית שהות נעימה במיוחד ונוחה לשימוש.

לפני העיצוב יש את שלב התכנון


תכנון מקדים ומקצועי חשוב במיוחד כיוון שהוא מאפשר למנוע תקלות ובעיות שעלולות לצוץ בהמשך ולגרור אחריהן עלויות גבוהות. בנוסף, תכנון מקדים מספק ניצול מכסימלי של המרחב בהתאם לצרכים שלכם וגם יכול להעריך איך הגינה תיראה עם השנים.
לאחר שבחרתם בעל מקצוע, שלב התכנון לרוב יתחיל בדו-שיח ובסיור בשטח עימו. כך הוא יוכל להכיר אתכם, את טעמכם האישי, את אורח חייכם, את ציפיותיכם, ולברר מהו חזון הגינה שלכם. הוא ילמד את תנאי השטח ואת המורכבות של המקום ובסופו של דבר יגיש לכם הצעת מחיר מסודרת ומפורטת, שתכלול סגנון עיצובי מוביל (לדוגמא, מודרני, פראי, ארצישראלי, יפני ועוד), את חומרי הגלם הנדרשים ואלמנטים עיצוביים נוספים.
הצעד הבא, לאחר ההסכמה על המחיר, הוא יצירת תכנית עבודה לעיצוב, החל מהקמת תשתיות הגינה, דרך בחירת הצמחייה בהתאם לתנאים הסביבתיים ותנאי מזג האוויר באזור, בניית תכנית השקיה, מיקום התאורה ותכנית תחזוקה שוטפת ויעילה. בשלב זה תחולק הגינה לאזורים, שטחי גינון ושטחים בנויים (ריצוף או דק לדוגמא), וימוקמו בה אלמנטים נוספים כמו מיקום מערכת ההשקיה והצללות למיניהן. זהו גם הזמן שבו יוצגו לכם פתרונות לבעיות בשטח ומתן מענה לבעיות שונות, כגון פתרונות ניקוז, הפרשי גבהים, שיפועים, שבילי מעבר ועוד.

ביצוע ועיצוב הגינה – אבן טבעית לשבילים, עץ לדקים ועוד


שלב הקמת הגינה תלוי מאוד במורכבות העבודה, בגודל הגינה ובמצבה ההתחלתי. בשלב זה מתבצעות הכנות של התשתיות השונות בגינה (צנרת, ניקוז, חשמל), וכן התקנת מערכות השקיה עם איטום מתאים וניקוז מים יעיל. לאחר מכן מתחילות העבודות בפועל – שתילת הצמחייה, יצירת שבילים עם אבני מדרך, דישון הקרקע והצבת האלמנטים שנבחרו – ריצוף של קטעים באבן טבעית או יצירת דק מעץ מלא.
הגינה שלכם תיבדל מגינות אחרות באמצעות הנגיעה האישית שלכם. בעל המקצוע שבחרתם יוכל לסייע גם בזה ולהחליט יחד איתכם על אלמנטים כגון מדרגות, שבילים מעוצבים, פרגולות עץ, בריכות שחיה ונוי, מסלעות ועוד, כיד הדמיון הטובה עליכם וטעמכם האישי.

דגשים להקמת גינות גג


על אף שהקמת גינות גג בדירות בבניינים משותפים די דומה להקמת גינה בבית פרטי, עדיין יש מספר דברים שיש לתת עליהם את הדעת.
אם מדובר במרפסת גדולה (של 35 מ"ר לפחות), האפשרויות עצומות, אך גם אם מדובר במרפסת קטנה יותר, שדורשת חשיבה מקורית של ניצול השטח, כגון הפיכת קירותיה לחלק אינטגרלי של הגינה, הדמיון יוכל להפוך למציאות.
מבחינת עיצוב גינות גג, יש לשים לב למספר עקרונות. רצוי שהגינה תהיה פתוחה, כדי שתכניס את הטבע למרפסת, לכן יש לוודא שהאלמנטים העיצוביים בגינה לא יחסמו את הנוף. חשוב לבחור צמחים שאינם משרישים שורשים עמוקים, שהרי לגינת הגג אין אזור אדמה עבה במיוחד. כמו כן, מומלץ להתקין תאורת גן חזקה מספיק שתאיר היטב את הגינה ותגרום לה להיראות גדולה יותר.

תחזוקת גינות


נושא תחזוקת הגינה חשוב להמשך טיפוח גינה יפה לאורך זמן. אם בעל המקצוע שהקים לכם את הגינה מבצע גם שירות זה, הישארו עימו. הוא הרי מכיר את הגינה הכי טוב. אך גם אם לא, אל דאגה. יש בעלי מקצוע רבים שישמחו לטפל בגינה שלכם. מצאו את האחד שמתאים לכם שיוכל לבצע עבורכם תחזוקה הולמת ומעקב אחר מצב הצמחים, בתדירות הנכונה. אם תשכילו לשמור על גינה בריאה, ירוקה ואיתנה באופן שוטף, לא רק שהנראות שלה תהיה מרשימה, במקרה ותרצו לשדרג או לשנות עבורה עיצוב, יהיה קל יותר לעשות זאת.